måndag 5 mars 2012

Röster och sånger!

I förra veckan hade vi två föreläsningar, Barn & Sång och en om Lära ut en sång.

Vi fick reflektera över våra egna röster, min röst är hemsk att höra inspelad. Jag "slaktar" de flesta sångerna jag sjunger men jag sjunger hellre än bra. Fagius (2007) skriver att sjunger man mycket själv så blir man vän med sin röst. Så än finns det chans att lära sig sjunga. När jag svarar i telefon tror flera att jag är barnet i familjen och de frågar då efter mamma eller pappa. På ett sätt är det bra att ha en barnslig röst speciellt när det ringer telefonförsäljare då kan jag säga att mamma och pappa inte är hemma.

När man ska sjunga så är det bra att sjunga upp, vi fick lite tips på hur man kan göra.
Till exempel: Sjunga vokaler (AOUÅEIYÄÖ), Säga bokstäver ( BBB, FFF, MMM osv.) Härma djurläten. Låtsas att en humla är på besök och låta den flyga runt till alla barn. En annan övning är att träna på olika känslor till en melodi, till exempel Bä bä vita lamm. Man kan sjunga glatt, ledsamt, argt, trött.

Barn sjunger i ljusare tonart än oss vuxna så detta ska vi tänka på:

1.Sjung ljust och bjud på dig själv.
2.Kompromissa med "lagom tonart"
3.Introducera låten med inspelad musik.
4.Introducera låten med en bekväm tonart, transponera när barnen sjunger.

Det finns olika sätt att lära barnen en ny sång.

1. Sjunga låten i helhet.
2. Frasvis inlärning, pedagogen sjunger först en fras sedan sjunger barnen efter).
3. Jobba med orden, sjung texten men uteslut ett ord och låt barnen sjunga det ordet. Bra med rim.
4. Strålkastaren, zoomar in vissa delar och frågar om något i texten. Tex vilket rum handlar sången om?
5. En del i taget. Kan vara bara texten, eller melodin. Illustationer, kan rita upp något ur sången. Dramatisering i smågrupper, uppdelning av text.

Vi fick sjunga en sång om en gubbe:

Det var så roligt, jag måste skratta
det kom en trekantig gubbe in.
Han hade träskor och närverjacka
och hatten kantad med korvaskinn.

Han satte sig på en stol i köket
och tog ur fickan ett munspel upp.
Och börja spela så allting dansa
med tjo och tjimmel och sång och skratt.

Det var så roligt, jag måste skratta,
det gick en trekantig gubbe ut.
Och allting dansade ut med honom
så hela köket blev tomt tillslut.

Det var så länge se´n som det hände
och jag blev sittande där jag satt.
Först blev jag morfar, se´n blev jag farfar,
se´n blev jag morfarfars-farfars-far.



Något som jag vill pröva på med barn är att lära dem en sång med hjälp av dramatisering. På min vfu plats är det inte mycket dramatisering kanske någon enstaka gång så barnen skulle säkert tycka det var roligt. Om det blir lite drama så blir det mer än bara en sång och de får röra på sig inte bara sitta stilla och lära sig.

1 kommentar:

  1. Mycket detaljerad och informationsrik blogg där du fått med mycket av kursens innehåll hittills. Har ingen särskilt att komma med tyvärr.

    SvaraRadera