fredag 27 april 2012

Didaktiskt seminarium!

Dagen har varit blandad med trolltema, årstidstema och sist men inte minst improvisation. Seminariet var samma som musikpass bara det att vi skulle ha med referenser i planeringen. Som vanligt hade vi en suverän dag, det är så roligt att alla verkligen bjuder på sig själva.

Här är ett kort från årstidstemat, vi har gjort en snögubbe.















Vi var inblandade i tre grupper på musikanalysen.














Min grupp har planerat för ett trolltema denna gången, här kommer planeringen. Här är jag som trollet under mossan!



Tema: Trollen i trollskogen

Inledning: Vår tanke med temat är att det ska vara gruppstärkande samt att synliggöra alla individer.  Enligt Pramling Samuelsson, Asplund Carlsson, Olsson, Pramling och Wallerstedt (2008) är det viktigt att som pedagog ha en tanke bakom aktiviteten för att öka förståelsen och bidra till barnens meningsskapande. Genom olika estetiska uttryckssätt så som rörelser, improvisation och sång får barnen träna på turtagning, puls, rytm, uppmärksamhet och att lyssna.

Innan barnen får komma in har vi förändrat rummet till en mörk skog och vi i gruppen sitter vid en lägereld där vi gestaltar troll. När barnen kommer in har vi även en bakgrundsmusik, vars syfte är att förstärka känslan av att vara i skogen. Vi inleder sedan vårt musikpass genom att hälsa barnen välkomna till den mörka skogen, som inte är en vanlig skog, utan denna skog är trollskogen. I trollskogen bor det en massa glada och busiga troll men det finns ett troll som är varken glad eller busig och det är det gamla ”gammeltrollet” och vem vet kanske vi kommer stöta på honom här i skogen. Vi talar sedan om för barnen att vi ska berätta hur vi blev förvandlade till troll, vilket sker genom en musiksaga som blir vårt första moment. Vårt syfte med att inleda vårt musikpass på detta sätt är för att ”trollbinda” barnen dvs. fånga barnens uppmärksamhet och intresse.

Moment 1: Saga som avslutas troll förvandling http://youtu.be/-rh8gMvzPw0
(Peer Gynt)

Vad: Musiksaga

Hur: Vi sitter vid lägerelden och berättar denna saga, som handlar om hur vi blev förvandlade till troll. När sagan är färdig läst talar vi om för barnen att de nu ska få bli troll, men bara för en liten stund. Vi berättar att vi har med oss lite vatten ifrån den förtrollade bäcken, som de ska få känna på. När alla barn har känt på vattnet säger vi åt dem att det bli sömniga och att de måste lägga sig ned. Under tiden som de ligger ner och ”sover” delar vi ut varsin svans och när alla har en svans vid sig, säger vi ”Lägg er nu som en boll och vakna upp som ett busigt troll”.

Varför: På detta sätt vävs två viktiga ämnen samman, som är svenska och musik. Enligt Läroplanen ska barnen få tillgång till dessa ämnen, vilket de får på ett lekfullt sätt. Sagan inbjuder till fantasins värld och fungerar som en förberedelse inför förtrollningen. Musiken förstärker sagan och gör den mer levande. Syftet med att förtrolla barnen är för att ”trollbinda” barnen dvs. fånga barnens uppmärksamhet och intresse, samt arbeta vidare med vårt tema så att den röda tråden kvarstår. 

Sagan om den förtrollade bäcken

För många, många år sedan skulle jag och mina vänner bege oss ut på en utflykt och vi bestämde oss för att övernatta i skogen. Vi packade varsin matsäck och begav oss tidigt en morgon. När vi lämnade vårt hem och påbörjade vår promenad (steg(/klapp ljud) hade solen precis gått upp (ljud, vindspel typ) och det var helt tyst ute. En lång promenad väntade men vi såg alla fram emot att besöka skogen. Under vår promenad sjöng vi och vi skrattade(skrattljud) tillsammans.  Tiden gick fort (tick tack ljud) och vi närmade oss skogen och hörde fåglarna kvittra (ljud, claves kanske). När vi kommit fram till skogen var vi alla mycket törstiga och vattnet vi våra flaskor var helt tomma. Vi hade inte en droppe vatten kvar men plötsligt (ett hårt ljud av en trumma kanske hörde vi ljudet av en bäck (vatten ljud). Vi spetsade våra öron och gick (steg(/klapp ljud) mot ljudet. När vi kom fram till bäcken glittrade (typ samma ljud som solen, vindspel eller något) det vackert om vattnet och med hjälp av våra händer kunde vi ta varsin slurk, (slurk ljud). Men plötsligt (ett hårt ljud av en trumma kanske) kände vi oss jätte trötta och kunde inte förstå varför, vi gäspade och gäspade (gäsp ljud) och till slut föll vi alla till sömns. När vi vaknade var det mörkt ute och vi upptäckte att vi alla fått varsin svans, vi hade blivit förtrollade till troll.

Så gick det till när vi blev troll.


Moment 2: Namnsång- ”Ingenting”.

Vad: Vi sjunger en sång om barnens namn.

Hur: Först frågar vi vad barnen heter. Därefter inleder vi sången och barnen får hänga på när de kan och även presentera sitt namn i sången.

Varför: Vi vill synliggöra alla barnen för varandra och även lära oss deras namn. Enligt LGR11 ska alla barn få bli sedda och delaktiga.

”Ingenting”
Vad vore trollskogen utan (namn, ex: Andreas)
Vad vore trollskogen utan (namn)
Vad vore trollskogen utan (namn)
Vad vore trollskogen utan (namn)
Ingenting 2xklapp ingenting 2xklapp
Vad vore trollskogen utan (namn)
Vad vore trollskogen utan (namn)
Vad vore trollskogen utan (namn)
Vad vore trollskogen utan (namn)
Ingenting 2x klapp ingenting 2x klapp 

Moment 3: ”Trollet i mossan” http://www.youtube.com/watch?v=1CtDxkz1q9w (bergakungens sal)

Vad: Vi leker en gemensam lek. Den heter trollet i mossan (Pomperipossa).

Hur: Alla deltagare rör sig fritt över golvet. En av oss är ”trollet i mossan” med sin käpp och mantel av mossa. Under tiden spelas Bergakungens sal av Edvard Grieg och barnen rör sig fritt på golvet. När musiken tystnar förvandlas alla till stenar. Det vill säga, alla kurar ihop sig på golvet som stenar och blundar. Trollet i mossan lägger manteln över en deltagare så att denna inte syns alls. Sedan dunkar trollet i mossan med sin käpp i golvet. Då vaknar alla och ställer sig upp, utom personen under manteln. Det gäller för de övriga deltagarna att komma på vem det är som ligger under manteln och säga barnets namn.

Varför: Barnen får träna uppmärksamhet och att lyssna. Genom leken stärks gruppen och alla blir sedda. Även  Lpfö 98 (reviderad 2010) belyser vikten av att barnen skall känna trygghet i gruppen samt ha möjlighet att bygga upp varaktiga relationer.

Moment 4: ”Skogstrollen” (springråttorna)

Vad: Vi leker en lek som heter skogstrollen.

Hur: Barnen blir indelade i tre grupper och varje grupp får en rörelse och ett ljud. Ett av barnen får bli skogstroll och lägger sig mitt på golvet för att ”sova”. Tre av oss ledare har varsin trumma. Med trummorna bestämmer vi vilken av grupperna som ska vara aktivt. Till exempel genom att dra fingrarna runt på trumman. Då vet smygtrollen att de ska smyga runt skogstrollet. När det är hopptrollen tur slår ledaren på trumman i fjärdedelstakt. Springtrollens ledare slår på trumman i åttondelstakt. När ledaren slår ett enda hårt slag på trumman vaknar skogstrollet. Då måste alla småtroll snabbt ta sig tillbaka till sina bon utan att fångas. Den som blir fångad blir ett nytt skogstroll i nästa runda.

Varför: Barnen får träna takt och rytm, rörelse och att lyssna. De får även träna turtagning. Enligt Uddèn (2004) gör sång och musik att människan reagerar spontant till rytmen och takten och följden blir att rörelsemönstren sker omedvetet.

Moment 5: ”Trollet sover”

Vad: Vi sjunger ”trollet sover” (Björnen sover)

Hur: Barnen blir ledsagade till elden där de får lägga sig ner och blunda. Vi sjunger sången trollet sover.

Varför: Efter lekarna vill vi att barnen ska få lyssna och känna sig avslappnade. Uddèn (2004) menar att kroppsrytmen dämpas till ljudet av lugn musik.

Trollet sover (Björnen sover)

-Trollet sover, trollet sover i sin mörka skog.
-Han är inte farlig, bara man är varlig.
-Trollet sover, trollet sover i sin mörka skog.

Moment 6: Avslutning-trolla tillbaka http://youtu.be/-rh8gMvzPw0 (Peer Gynt)

Vad: Barnen ska bli förtrollade tillbaka till barn igen.

Hur: Förvandlingen tillbaka sker på liknande sätt som när barnen blir förvandlade till troll. Barnen får återigen känna på vattnet och de blir återigen sömniga. När de ligger ned tar vi bort svansarna och när alla svansar är borta säger vi: ”Lägg er nu åter som en boll och vakna igen men inte som ett troll”. Vi som leder gruppen måste dock tydligöra att vi som varit troll för länge och därför fungerar inte förtrollningen på oss. Detta för att undvika frågor som, varför vi fortfarande är troll.

Varför: På detta sätt ”knyter vi ihop säcken” för vårt musikpass och vi får ett tydligt avslut.





















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar