Då har jag varit ute och gjort mina fem dagar på Vfu. De första två dagarna var jag med förskoleklassen men även med musikläraren de har på skolan. Den tredje dagen så skulle vi börja med tillverkningen av trummor. Jag hade ordnat så att barnen skulle få göra varsin trumma av ett gjutrör och vaxduk. Första passet blev att måla trumman, barnen fick gå in i träslöjdssalen och måla sina trummor så de ville ha dem. Jag gjorde så att jag tog in tre barn åt gången som fick måla för det fanns inte så mycket plats att stå på.
Andra passet fick barnen sätta på vaxduken med en häftpistol. Jag valde att ta in tre barn i taget. Att använda sig av häftpistol tyckte många var spännande, många av barnen trodde att det skulle låta mycket så de ville ha hörselskydd men efter jag visat hur man gör så gick det bra. Men det är svårt att använda häftpistol för det behövs mycket kraft och många av barnen orkade inte trycka så jag fick hjälpa till. När de hade häftat fast vaxduken fick de klippa bort överflödig vaxduk med en sax.
Tredje passet var det dags att spela på trummorna delade jag på förskoleklassen så att de var sju i varje grupp. Jag kände att det skulle bli för många barn om jag hade hela klassen. Första passet blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag hade gjort en planering men det kändes inte bra, det blev rörigt och stökigt och jag förklarade inte tillräckligt tydligt. Som tur var så fick jag prova trumpasset en gång till och även kunna ändra lite i planeringen. Andra gången gick det bättre och det blev ett naturligt flyt genom hela passet. Musikläraren som tittade in lite då och då tyckte också att det blev mycket bättre andra gången. Hon tyckte även att det var modigt av mig att testa att spela med trummor i en barngrupp då dessa barn inte spelat på trummor tidigare.
Trummor med barngrupp - planering.
Vad?: Göra trummor med barn.
Hur? Använda mig av ett 17cm högt gjutrör, måla röret i valfri färg, häfta fast vaxduk och sedan spela på trumman.
Varför? Trumtillverkningen gör att barnen får vara kreativa och ge en känsla av att de får göra något eget instrument. Genom spelandet så kan de lära sig om takt, turtagning och en känsla av att de kan göra och spela ett instrument. Som det står i Lgr 11:
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att
utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra
skapa, bearbeta och framföra musik i olika former.
Trumspelning planering:
# Hur används en trumma?
-Hur sitter man för att få bäst ljud.
-Olika trumslag. Bas-, slapslag.
#Trumma stavelserna i barnens namn eller andra saker.
#Spela olika trumslag - barnen härmar. Barnen får själva hitta på trumslag så ska resten av gruppen härma. För att komma ihåg olika trumslag så kan man göra en ramsa till den.
#Låta som djur eller fenomen, tex orm, elefant, häst, regn, åska, sol.
Barnen får komma på hur ett djur låter så ska de andra gissa vilket djur det är.
Jag är nöjd med aktiviteten men det hade varit bättre om jag hade varit på Vfu i en vecka i streck för nu tog det väldigt lång tid från det att vi började tills vi kunde spela på dem. Det var en uppskattad aktivitet för barnen men även för övriga lärare. Ingen på skolan hade fått göra en trumma tidigare utan det instrument som barnen fick göra var en maracas så barnen i förskoleklassen var riktigt malliga. Det var till och med en pojke som tyckte att vi kunde göra en gitarr nästa gång jag kom dit. Det får bli en utmaning att göra det med några barn när jag kommer ut i verksamheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar