onsdag 25 april 2012

Musikpass 2!

Då har vi haft musikpass 2 och denna gången valde vi temat väder.


Moment 1
Vad: Vi inleder vårt musikpass genom att sjunga sången Hej vädret.
Hur: Med hjälp av bilder och rörelser lär vi ut sången och de medverkande får följa med så gott det går. Visan sjunger vi tre gånger för att presentera vädret sol, vind och regn.
Varför: Vi vill att barnen ska få en förförståelse för vädret inför kommande moment.

Hej vädret

Jag öppnar fönstret och tittar ut, 
hej vädret här är jag! 
Jag öppnar fönstret och tittar ut, 
hej vädret här är jag! 
Hej, vädret här är jag, det är (ex.soligt) idag. 
Hej, vädret här är jag, det är (ex.soligt) idagJag öppnar fönstret och tittar ut, 
hej vädret här är jag! 
Jag öppnar fönstret och tittar ut, 
hej vädret här är jag! 
Hej, vädret här är jag, det är (ex.soligt) idag. 
Hej, vädret här är jag, det är (ex.soligt) idag

Moment 2
Vad: En gestaltningssaga som innehåller både ljud, rörelser och gestaltning i form av vädret.
Hur: En berättare, en person gestaltar flickan, en gestaltar vinden, en gestaltar solen och två ledsagar de medverkande i två grupper som gestaltar ljudet. På så sätt blir även de medverkande delaktiga.
Varför: Barnen får ta del av en saga på ett annorlunda och lekfyllt sätt. Att genomföra en saga på detta sätt tror vi gynnar deras engagemang. Genom att de medverkande får vara med och bestämma ljud får de inflytande vilket även bidrar till större engagemang. De får även ökat självförtroende och en mer jämbördig relation mellan pedagog och barn uppstår.

Sagan om vinden och solen
En dag började solen och vinden bråka om vem av dem som var starkast. De kunde inte enas, så de bestämde sig för att utmana varandra på en liten tävling. ”Ser du flickan där nere?” sade vinden till solen. ”Låt oss se vem som kan slita av henne jackan snabbast.” Det gick solen med på. ”Börja du”, sade solen till vinden. Vinden drog efter andan och skickade iväg en så kraftig blåst mot flickan så att hennes jacka nästan flög av henne direkt. Uppmuntrad av detta fortsatte vinden pusta med sin iskalla andedräkt. Men flickan höll tag i sina kläder och ju hårdare vinden blåste, desto mer svepte hon plaggen kring sin kropp. Till slut tröttnade vinden och blev tvungen att vila sig. ”Nu är det min tur!” sade solen och jäste upp så mycket hon kunde. De varma solstrålarna sken ner över landskapet där flickan gick och snart började hon svettas. Det blev varmare och varmare. Till slut var det så hett att flickan inte stod ut längre, utan tog av sig jackan och hängde den på armen.
Därmed hade solen visat att hon var starkast, men kanske inte på det sätt som vinden räknat med!


Moment 3
Vad: Instrumentspel efter väderskyltar
Hur: Barnen delas in i tre grupper sol, vind och regn. Barnen får spela efter väderskyltar som en ledare visar att de får följa. Sedan byter de instrument med varandra och någon får även prova att leda.
Varför: För att barnen ska få träna på turtagning, ledarskap, improvisation och gestaltning.


Moment 4
Vad: Massagesaga om vädret
Hur: Alla får sätta sig två och två. En läser massagesagan och visar rörelser. Vi gör sagan två gånger så att alla får massage.
Varför: För att få en bra sammanhållning i gruppen (man slår inte den man nyss har masserat). 


Kattpromenaden


1.Solen
Låt handen svepa i en cirkel över hela ryggen.


Det var en gång en liten katt som var ute på vårpromenad. Solen lyste, strålade och värmde den lilla katten som njöt och vände sitt ansikte mot solen.


2.Fjäril
Lägg båda handflatorna på ryggen. Gör halvcirklar med händerna ned mot ryggslutet. För båda händerna upp mot nacken igen och gör rörelsen flera gånger.


En vacker fjäril flög förbi, vände och kom tillbaka och dansade i luften framför den lilla kattens nos. Fjärilen var så fin, gul som solen och med silkestunna spröda vingar.


3.Dike
Dra med kantställd hand utmed ryggraden. Lyft handen vid ryggslutet och upprepa.


Den lilla katten gick vidare och kom till ett dike. Den lilla katten speglade sig i dess vatten och följde dikeskanten vidare...


4.Duggregn
Dra med alla fingertopparna, löst, från skuldrorna ned till ryggslutet.


Plötsligt kände katten att det började regna. Ett lätt duggregn faller ner över honom. Katten rös men fortsatte att tassa framåt.


5.Regn
Dra med fingertopparna från skuldrorna ned till ryggslutet.


Regnet tilltog. Katten blinkade och ruskade på sig.


Ösregn
Dra med alla fingrarna, kraftiga tag, från skuldrorna ned till ryggslutet.


Nu öste det ner och katten skyndade vidare.


6.Åskmuller
Flytta runt handflatorna, platt mot ryggen, och "vibrera". Flytta vidare.


Snart hördes ett oroväckande muller i fjärran. Mullret kom allt närmare och den lilla katten förstod att det var åskan.


7.Blixten
Rita med pekfingret ett stort zigzag mönster över hela ryggen.


Plötsligt kom det en blixt och en öronbedövande knall. Den lilla katten ökade farten.


8.Hagel
Låt fingertopparna studsa kraftigt mot hjässan. Flytta fingertopparna runt så att hela hjässan "täcks".


Regnet övergick i hagel. Små vita hårda korn studsade på den lilla kattens huvud.
varm och skön.


10.Lugn
Lägg händerna alldeles stilla på ryggen.


Den lilla katten gick och lade sig på sin älsklingsplats vid spisen och somnade.


Utvärdering av planeringen:


När vi sjöng om vädret så underlättar det om man har skyltar som visar vad man ska sjunga. Det är ett enkelt sätt för barnen att komma ihåg vad som kommer i texten. 


Under sagan hade vi en person som berättade handlingen och barnen fick vara med i sagan som vinden eller solen. Det som kan vara svårt är hur vissa saker låter till exempel solen. Solen har inget speciellt ljud så det blir väldigt individuellt hur ljudet ska vara. Barnen kanske kan ta till sig sagan och komma ihåg den lättare då de får vara med och göra rörelser till sagan.


I instrumentspelandet så kan det vara bra och vänta med att dela ut instrumenten tills man har förklarat hur aktiviteten ska gå till, annars är det stor risk att barnen sitter och spelar istället för att höra på hur aktiviteten går till. Vi tänkte ha en bakgrund musik först men vi bestämde oss för att barnen skulle spela. Aktiviteten blev lite långtråkig så lite musik i bakgrunden skulle varit bra eller att man inte höll på så länge.


Massagesagan gick bra men nu var det vuxna som vi gjorde den på. Det är inte så lätt att ha massage med barn som inte är vana vid det. Massage är något som måste göras flera gånger kanske en gång i veckan för att det ska fungera. Har de massage ofta så brukar de veta vem de ska massera samt vem de ska få massage av och då blir det ofta lugn och ro. Men gör man en sådan aktivitet i en grupp som inte är vana vid massage så är det inte säkert att barnen vet vad de ska göra samt att de kan koppla av.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar